ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ
ΟΧΙ στην αποξήλωση των ενεργειακών υποδομών της χώρας
Καμία καταστροφή ή αποξήλωση χωρίς ενεργειακή ασφάλεια, εθνικό σχέδιο και σεβασμό στους Έλληνες πολίτες
Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ εκφράζει την κατηγορηματική της αντίθεση στην απαξίωση, αποξήλωση και καταστροφή ενεργειακών υποδομών στρατηγικής σημασίας, οι οποίες δημιουργήθηκαν με δημόσιο χρήμα, με τον κόπο των εργαζομένων και τις θυσίες του ελληνικού λαού.
Οι λιγνιτικές μονάδες, οι εγκαταστάσεις, ο εξοπλισμός, τα ορυχεία και οι ενεργειακοί χώροι που υπηρέτησαν επί δεκαετίες την ηλεκτροδότηση, την ανάπτυξη και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται ως άχρηστο υλικό προς εκποίηση ή καταστροφή. Αποτελούν μέρος του εθνικού παραγωγικού κεφαλαίου, της βιομηχανικής ιστορίας, της τεχνογνωσίας και της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας.
Η πράσινη μετάβαση θεωρείται αναγκαία. Δεν μπορεί όμως να προχωρά με όρους βιασύνης, δογματισμού και μη αναστρέψιμων αποφάσεων. Δεν μπορεί να προηγείται η καταστροφή των υφιστάμενων υποδομών πριν διασφαλιστούν στην πράξη οι κρίσιμες προϋποθέσεις για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Πριν από κάθε οριστική παρέμβαση, πρέπει να έχουν προχωρήσει ουσιαστικά και μετρήσιμα οι αναγκαίες εναλλακτικές: η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, η αντλησιοταμίευση, οι αξιόπιστες μονάδες εφεδρείας, οι αναγκαίες λύσεις φυσικού αερίου όπου απαιτείται, καθώς και τα σύγχρονα και έξυπνα δίκτυα Μεταφοράς και Διανομής.
Χωρίς ισχυρά, ευέλικτα και ψηφιακά αναβαθμισμένα δίκτυα, χωρίς επαρκή αποθήκευση και χωρίς πραγματικές εφεδρείες, η ενεργειακή μετάβαση κινδυνεύει να μετατραπεί από εθνική ευκαιρία σε παράγοντα αστάθειας, ενεργειακής εξάρτησης και ακρίβειας για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Οι ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση είναι διαχρονικές και εκτείνονται σε βάθος τουλάχιστον δεκαπενταετίας. Δεν περιορίζονται σε μία κυβέρνηση, μία περίοδο ή μία διοίκηση, αλλά αφορούν πολιτικές επιλογές, καθυστερήσεις και παραλείψεις που αποδυνάμωσαν τον μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχεδιασμό, απαξίωσαν κρίσιμες υποδομές και περιόρισαν την παραγωγική βάση της χώρας. Γι’ αυτό και απαιτούνται καθαρές απαντήσεις, τεκμηρίωση και ανάληψη ευθύνης από όλους τους αρμόδιους φορείς.
Ωστόσο, η κύρια πολιτική για το θεσμικό πλαίσιο, τον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, την απορρόφηση και κατεύθυνση των διαθέσιμων πόρων, από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ 2021–2027 και το Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, ανήκει στην Πολιτεία και στις κυβερνήσεις που φέρουν την ευθύνη της χάραξης και εφαρμογής της. Οι πόροι αυτοί πρέπει να κατευθυνθούν άμεσα σε έργα αποθήκευσης, αντλησιοταμίευσης, έξυπνων δικτύων, ενεργειακών εφεδρειών, εκπαίδευσης προσωπικού και ουσιαστικής στήριξης των εργαζομένων και των λιγνιτικών περιοχών.
Ευθύνες αναλογούν διαχρονικά και στις διοικήσεις της ΔΕΗ, στον βαθμό που δεν υπερασπίστηκαν πάντοτε με την απαιτούμενη αποφασιστικότητα τον στρατηγικό ρόλο της επιχείρησης, τις υποδομές, την τεχνογνωσία των εργαζομένων και την ανάγκη ολοκληρωμένου σχεδίου αξιοποίησης των ενεργειακών χώρων. Η ΔΕΗ, ως επιχείρηση με ιστορικό ρόλο στην ηλεκτροδότηση και στην ανάπτυξη της χώρας, οφείλει να λειτουργεί με ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, στους εργαζόμενους και στο εθνικό συμφέρον.
Στο επίκεντρο αυτής της μετάβασης πρέπει να βρίσκονται οι εργαζόμενοι. Οι άνθρωποι που επί δεκαετίες κράτησαν όρθιο το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται ως παράπλευρη απώλεια. Η εμπειρία, η τεχνογνωσία και η προσφορά τους αποτελούν ανεκτίμητο κεφάλαιο και πρέπει να αξιοποιηθούν στον νέο ενεργειακό σχεδιασμό.
Η απολιγνιτοποίηση δεν μπορεί να σημαίνει απώλεια θέσεων εργασίας, απαξίωση ανθρώπων, εγκατάλειψη τοπικών κοινωνιών και διαγραφή δεκαετιών τεχνικής γνώσης. Δίκαιη μετάβαση σημαίνει εργασία, εκπαίδευση, ασφάλεια, αξιοπρεπείς όρους απασχόλησης και πραγματική αναπτυξιακή προοπτική για τις περιοχές που στήριξαν την ηλεκτροδότηση της χώρας.
Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ ζητά την άμεση διακοπή κάθε μη αναστρέψιμης αποξήλωσης λιγνιτικών εγκαταστάσεων και κρίσιμων ενεργειακών υποδομών, μέχρι να παρουσιαστεί ένας πλήρης, τεκμηριωμένος και μακροπρόθεσμος εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός, με σαφείς εγγυήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια, την οικονομία, την απασχόληση και τις τοπικές κοινωνίες.
Απαιτούμε δημόσιο διάλογο, τεκμηριωμένες μελέτες, καθαρές απαντήσεις για το κόστος και το όφελος των επιλογών, καθώς και πλήρη αξιολόγηση των συνεπειών στους εργαζόμενους, στους καταναλωτές και στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Η ενέργεια είναι κοινωνικό αγαθό. Είναι πυλώνας ανάπτυξης, εθνικής ασφάλειας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να ταυτίζεται με την καταστροφή παραγωγικών υποδομών, την απώλεια τεχνογνωσίας, την ενεργειακή εξάρτηση και την εγκατάλειψη των εργαζομένων.
Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ λέει καθαρά:
Καμία καταστροφή ενεργειακής υποδομής.
Καμία αποξήλωση χωρίς εγγυήσεις ενεργειακής ασφάλειας και χωρίς ουσιαστικό δημόσιο διάλογο.
Καμία μετάβαση χωρίς εργαζόμενους, χωρίς δίκαιη ανάπτυξη και χωρίς σεβασμό στην κοινωνία.
Γραφείο Τύπου
ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ




Ενημέρωση για τα Προγράμματα Κινητής Τηλεφωνίας 2024 του Ο.Κ.Δ.Ε. Δ.Ε.Η.: 

